Maresme


Vivim moments difícils al món local i ara, més que mai, cal unificar esforços per aconseguir mantenir el nivell de serveis i de prestacions que necessita la ciutadania. En aquest context, els consells comarcals, des de la proximitat I el coneixement del territori, hem de reivindicar el nostre paper cohesionador i impulsor del treball en xarxa. Pensem que la simplificació, l’eficiència i la qualitat han de ser els tres pilars bàsics del nostre treball.

Miquel Àngel Martínez i Camarasa
President del Consell Comarcal del Maresme

President: Miquel Àngel Martínez i Camarasa
Web: www.ccmaresme.cat
Territori: 398,5 km2
Municipis: 30
Capital: Mataró
Població: 437.431 habitants
PIB (milions d’euros): 8.272,1
Demarcació: Barcelona

El Consell Comarcal del Maresme es va constituir el 9 de març de 1988. El Maresme és una comarca amb 30 municipis, la majoria amb molta població. La seva capital és Mataró. L’alcalde de Sant Vicenç de Montalt, Miquel Àngel Martínez i Camarasa, és el president del Consell Comarcal del Maresme.

Quins han estat els encerts del consell comarcal en aquests darrers 25 anys?

El principal encert del consell comarcal ha estat i és la voluntat de mancomunar serveis, mancomunar voluntats, mancomunar moltes vegades aquelles iniciatives que venen per part dels trenta municipis que formen el Maresme. El que es fa, bàsicament, és una economia d’escala. És a dir, es busca un producte que sigui bo per als trenta municipis de la comarca i aleshores s’hi posa interès, voluntat, s’hi posa, a més a més, una economia que fa referència a millorar i a donar una eficàcia a allò que realment es transmet com a servei i, s’abarateixen costos. El gran encert és donar servei a tots els municipis de la nostra comarca, abaratint costos.

De què se sent més satisfet?

Ens hem de sentir molt satisfets d’arribar als trenta municipis però, sobretot, de donar servei a aquells municipis més petits que no els tenen i realment els necessiten. Es presta aquest servei de forma mancomunada. Per exemple, benestar social és un servei molt important que un municipi petit no el podria donar però que sumant voluntats també es pot donar. Una ciutat com Mataró, que té cent vint mil habitants, te la majoria de serveis coberts i els que presta el consell comarcal no suposen massa per a ell. Però en canvi, municipis petits com Sant Vicenç de Montalt aquest servei és cabdal.

El consell comarcal ha ajudat al sentiment de pertinença de la comarca?

El consell comarcal ha ajudat a fer territori. I d’aquesta manera els ciutadans se senten més arrelats i més identificats amb la comarca del Maresme. S’ha aconseguit impulsar aquest sentiment precisament fent aquest servei a la comunitat i a tot el col·lectiu. Si el consell comarcal, per exemple, s’encarrega del sanejament d’aigües o de les beques menjador tots els municipis en surten beneficiats.

La comarca està adormida en relació a la seva capital, Mataró?

La comarca del Maresme no està adormida, és una comarca que bull contínuament i que té molts actius importants. Té, per exemple, un Consorci de Turisme potentíssim, que organitza més de trenta fires gastronòmiques arreu de la nostra comarca. Es fan proves com la Challenge, que són internacionals i això ens permet vendre la nostra comarca a nivell nacional i internacional. És una comarca que, a més a més, compta amb 16 municipis que tenen litoral. Això és molt important per que atrau a un turisme, no simplement de proximitat, també familiar. Aquí contínuament estem tirant cap endavant iniciatives d’emprenedoria, iniciatives perquè la gent pugui ressorgir de l’actual situació econòmica.

Quins són els principals actius del Maresme?

En tenim molts i de tots els àmbits. El principal actiu de la nostra comarca és, per exemple, el turisme. Tenim localitats com Calella, Malgrat, Santa Susanna o Pineda que atrauen un volum molt important de turisme nacional i internacional. La diversitat orogràfica és fabulosa i podem oferir a qualsevol persona que ens visita la platja i la muntanya. La gastronomia és un altre atractiu. Des de la D.O. Alella, a la maduixa de la Vallalta, la cirera d’en Roca, el tomàquet de Mataró, la patata de Sant Vicenç de Montalt, el pèsol garrofal de Caldes d’Estrac, la mongeta de Malgrat o el bolet de Vilassar. Això fa que realment tinguem una riquesa importantíssima. I no tot és turisme. Un altre actiu és la universitat. A Mataró s’hi ubica un tecno-campus que atrau a dos mil estudiants de tota la comarca del Maresme i d’altres comarques que estudien l’antic INEF o telecomunicacions. Ha estat també una comarca tradicionalment històrica a nivell artístic, amb diferents runes arqueològiques tant a la ciutat de Mataró com a d’altres indrets com Cabrera, amb restes ibèriques. Evidentment tot això no seria possible sense l’emprenedoria. La gent té la voluntat de tirar cap endavant iniciatives empresarials de qualsevol tipus. I això fa que sigui una comarca molt dinàmica.

Es pot reindustrialitzar el Maresme i recuperar la indústria tèxtil? Es pot potenciar, també, la indústria marítima?

La comarca del Maresme ha estat tradicionalment una comarca molt industrial. La fàbrica tèxtil i artesana tenia molta importància però, realment, el que ha fet la comarca és realimentar-se, reeducar-se i, a més a més, buscar alternatives i solucions. Per tant, tenim una comarca marítima amb una indústria important. Podríem parlar dels ports d’Arenys de Mar i el de Mataró. A més, el Maresme està contínuament innovant en productes, innovant en fàbriques, innovant en indústries de noves tecnologies o, per exemple, en productes de primera necessitat. Per potenciar el que és el teixit industrial, el teixit emprenedor, necessitem bones comunicacions. Aquesta ha estat una reivindicació latent des de fa molts i molts anys. Degut a la quantitat d’èxode d’immigració que hem hagut d’aglutinar, sobretot del Barcelonès, la nostra comarca ha augmentat d’una manera considerable els seus habitants i això repercuteix en una mobilitat pel que fa a vehicles. En aquest sentit s’han de millorar les vies de comunicació. I aquestes vies de comunicació han de ser rotondes a Arenys de Mar-Valldegada i la de Mataró, han de ser rondes i han de ser un pas de peatge gratuït de la C-32. També s’ha demanat que a aquelles àrees industrials hi arribi tota la mobilitat possible.

Leave a Comment